måndag 4 juli 2011

En stycken luden chokladboll!

Får det lov att vara en chokladboll? Extra luden med en mjuk fyllning av stoppning! Gjord på äkta prima maskar! Mmmh... *dräggel*

Jaså inte? Är det inte riktigt er typ av smak? Nej men ojdå. Men det var ju inte riktiga maskar, utan maskor som jag menade. Fortfarande inte lockande? Jaja, säger ni det så!

Haha, nej men. Hade lite tråkigt igår så jag virkade mig en liten chokladboll! Perfekt storlek enligt mig själv. Använde mig utav muskat garn när jag virkade den. Jag var lite osäker först på vilken storlek jag ville ha på chokladbollen, men jag tycker det här blev perfekt! En diameter på ungefär 3 - 4 cm.
    Många av er är nog erfarna nog för att veta grunderna för virkning och därför ser det som något enkelt att virka en chokladboll. Men en del är fortfarande nybörjare och gillar att följa efter mönster! Så därför tänkte jag skriva ner hur jag gjorde min enkla chokladboll! För jag använde inget mönster, utan virkade bara på fri hand.

1:a varvet Börja med att virka två lm och i första lm gör du sex fm (6)
2:a varvet Två fm i en x6  (12)
3:e varvet En fm, två i en x6 (18)
4:e varvet Två fm, två i en x6 (24)
5-7:e varvet: Virka ett enkelt varv med fm (24)
8:e varvet: Två fm, två till en x6 (18)
9:e varvet: En fm, två till en x6 (12)
10:e varvet: Två till en x6 (6)

Stoppa sedan chokladbollen, fäst trådarna och sy ihop hålet. Ta sedan ett vitt garn och sy dit massvis med "strössel/kokos" som går huller om buller över hela chokladbollen. Färdig! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar